Praca zdalna w sektorze nieruchomości? Publikacji artykułu o takiej tematyce na blogu CRE Property nikt z nas by się nie spodziewał. Planowaliśmy opublikować dla Was II część rankingu dot. najbardziej atrakcyjnych nieruchomości komercyjnych w Poznaniu. Z oczywistych względów stało się inaczej i dziś spróbujemy pochylić się nad tym, co aktualnie dzieje się w branży i może zadziać – w perspektywie najbliższych kilkunastu tygodni.

1. „Kilka newsów i będzie po sprawie…”

Początkowe doniesienia pozwalały pewnie wielu z nas przypuszczać, że to nie pierwsza i nie ostatnia epidemia choroby zakaźnej, która swój początek ma we wschodniej części globu. Im bardziej poważna stawała się sytuacja, tym bliższa wydawała się wszystkim wizja przejścia na system pracy zdalnej. Czy w jakimkolwiek stopniu ucieszyliśmy się z tej zmiany? Oczywiście, że nie. Codzienny osobisty kontakt z Klientami to nasza zawodowa codzienność. Nie jesteśmy zwolennikami przesadzonego optymizmu – staramy się kierować trzeźwym osądem i bazując na aktualnych doświadczeniach, znaleźliśmy odpowiedzi na kilka jakże istotnych pytań.

2. Czy na dłuższą metę da się pracować zdalnie?

W perspektywie krótkoterminowej może to być rozwiązanie wręcz usprawniające pracę doradcy ds. nieruchomości. Chęć wykonania pilnych zadań w całkowitym skupieniu jest w pełni zrozumiała. Gdy praca zdalna w sektorze nieruchomości znacząco się przedłuża, na pierwszy plan wysuwają pytania o działania, których na odległość nie sposób wykonać lub jest to na tyle trudne, że praktycznie mija się z celem. Sektor IT oraz księgowości może dość skutecznie się obronić, w przypadku usług nic nie zastąpi osobistego kontaktu.

Sami aktywnie korzystamy z wszelkich nowinek technologicznych, by utrzymać jak najwyższy standard uprzednio rozpoczętych działań. Z naszej perspektywy efekty są zadowalające, klienci również się nie skarżą, dlatego konsekwentnie realizujemy strategię opracowaną kilka tygodni temu. Czy bylibyśmy skłonni zamienić pracę w biurze na „home office”? Bynajmniej.

3. Jak działać teraz?

W trosce o bezpieczeństwo swoje, swoich rodzin, bliskich, klientów, a w gruncie rzeczy każdego z nas, w pełni popieramy szeroko zakrojoną akcję „zostań w domu”. Zdajemy sobie sprawę, że prewencja jest ważna jak nigdy dotąd. Nie jest tajemnicą, że nieruchomości reagują z wyraźnym opóźnieniem na wszelkie odstępstwa od normy. Czy zatem w poczytnych magazynach branżowych znajdziemy już pewne prognozy, zapowiedzi, opinie ekspertów? Zdecydowanie.

Wielu z nich wskazuje, że w sektorze nieruchomości komercyjnych najmniej ucierpią magazyny. Z czego to wynika? Z automatycznego wzrostu branży e-commerce oraz bezpośrednio powiązanych z nią usług kurierskich. Równocześnie nie dajemy wiary w spekulacje dot. stopniowego odchodzenia od najmu biur na rzecz rozwijania zespołów w pełni zdalnych. W naszej ocenie to zbyt daleko idące wnioski.

4. Wynajem obiektu bez fizycznego obejrzenia wcześniej – czy to możliwe?

W teorii wydaje się niewykonalne, w praktyce jak najbardziej. Jako profesjonalna agencja doradcza nie rekomendujemy jednak tego typu praktyk. Wzorowa realizacja postanowień umowy z Klientem to nasz priorytet. Tylko dzięki wizji lokalnej możemy mieć pewność, że proponujemy obiekt w pełni odpowiadający na potrzeby potencjalnego Najemcy. Jeśli oględziny danego miejsca nie będą narażały nikogo na zbędny kontakt z innymi ludźmi, można taką ewentualność rozważyć – na własne ryzyko i odpowiedzialność.

5. Czy da się składować towary w magazynach bez fizycznej obsługi ze strony człowieka?

Postępująca automatyzacja najpewniej za jakiś czas znacząco zredukuje konieczność ludzkiej pracy w przestrzeniach magazynowych, jednak na tę chwilę zastąpienie ludzi w całości maszynami raczej nie jest wykonalne (zakładając, że 100% personelu miałoby spędzać czas w domu).

6. Home office to bardziej „home” czy „office”?

Z naszych obserwacji wynika, że „home”, bo „office” z dnia na dzień jest coraz mniej. Zdajemy sobie sprawę, że kluczowy wpływ na ten stan rzeczy ma aspekt emocjonalny i psychologiczny (o tym w dalszej części artykułu), jednak konsekwencje odczuje nie tylko nasza branża. Długofalowe skutki mogą dotknąć gospodarkę w wymiarze globalnym, choć przemyślana interwencja ze strony poszczególnych państw (względem firm i osób aktywnych zawodowo) może ten proces opóźnić.

Jeśli ktoś jest małżonkiem i na dodatek rodzicem, to pracując w domu w pierwszej kolejności pełni właśnie te role. Utrudniony bądź znikomy kontakt z wieloma osoba jest faktem. Harmonogram przewidywanych prac z czasem może ulec rozluźnieniu, bo brakuje samodyscypliny wewnątrz zespołu. Warto więc dbać o stały kontakt pomiędzy pracownikami i regularnie wyznaczać sobie cele. Z kolei na sumienność osób będących poza strukturami naszej organizacji nie mamy większego wpływu.

Na zakończenie… pytanie najważniejsze: czy praca zdalna w sektorze nieruchomości komercyjnych jest tak samo efektywna, jak wspólna praca w biurze?

Do pewnego stopnia bez problemu. Warto zawczasu wprowadzić kilka drobnych usprawnień do sposobu funkcjonowania zespołu, ponieważ do głosu dochodzi niezwykle istotny aspekt psychologiczny. W wyniku dłuższej izolacji nasze podstawowe potrzeby są niezaspokojone (np. potrzeba bezpieczeństwa, tj. zdrowie i życie własne i bliskich, pojawia się lęk o przyszłość). Może to więc wpływać na zaspokajanie potrzeb innych (np. wydajności w pracy). Starajmy się zadbać o siebie nawzajem w szczególny sposób i w zawodowej codzienności zwróćmy uwagę m.in. na:

– czytelny i przyjazny język komunikacji (wiadomości o wydźwięku neutralnym odbierane są znacznie częściej jako negatywne),

– nie ograniczanie się tylko do wymieniania maili, lecz wprowadzenie wideokonferencji (choćby kilkuminutowych),

– wyrozumiałość wobec emocji towarzyszącym naszym współpracownikom (poziom stresu może wzrastać, wewnętrzne poczucie bezpieczeństwa jest częściowo zagrożone – w każdym z nas),

– wystrzeganie się patrzenia na świat w monochromatycznych barwach, chroniczne myślenie katastroficzne nie będzie naszym sprzymierzeńcem,

– uzmysłowienie sobie, że kontakt z innymi ludźmi jest naszą podstawową strategią radzenia sobie z emocjami. Im większa serdeczność względem siebie nawzajem, tym lepiej.

Drodzy Czytelnicy,

bądźcie zdrowi! Do naszego planowego artykułu powrócimy już niebawem.

Do przeczytania!

 

Zapraszamy także do lektury innych artykułów:

Najciekawsze obiekty biurowe – cz. 1.

Poznań — miejsce na Twój biznes


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *