Jaki budynek wybrać?
Jeżeli jesteś właścicielem,najemcą, pracujesz w małej, średniej, dużej firmie i stoisz przed wyzwaniem jakim jest znalezienie nowego biura dla Twojej firmy, ten poradnik pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Pierwszym etapem w procesie najmu lokalu biurowego jest określenie jak dużą powierzchnię potrzebujesz, uwzględnij w to wszystkie prognozy związane z możliwością powiększenia Twojego biznesu. Każda poszczególna firma lub branża ma inne normy 1m2 na pracownika. Oszacuj prognozę związaną z liczbą zatrudnianych w najbliższych latach pracowników, bądź ich zwolnień (wzrosty i spadki zatrudnienia). Na tej podstawie odpowiednio rozmieszczaj na niej swoich pracowników dbając jednocześnie o komfort pracy jak i bezpieczeństwo. Przydałby Ci się ktoś ze smykałką architekta.
Określ budżet jakim dysponujesz. Będziesz zobowiązany miesięcznie płacić czynsz najmu (sprawdź czym jest czynsz najmu w naszym słowniku pojęć). + dodatkowe koszty eksploatacyjne związane z użytkowaniem przez Ciebie powierzchni/budynku. Pamiętaj, że nowoczesne biurowce oprócz czynszu najmu i eksploatacji posiadają jeszcze dodatkowe koszty takie jak np. współczynnik części wspólnych, który jest doliczany do powierzchni najmu netto.
Określ jakie zastosowanie, lokalizację oraz wymogi powinno posiadać Twoje biuro, wybierz której klasy biurowiec będzie wpasowywał się w wartości Twojej firmy.
Popatrz na otoczenie budynku. Dziś jest rynek pracownika, to on wybiera w której firmie chce pracować. Oprócz marki firmy ważne jest jak daleko Twój podopieczny ma do przystanku komunikacji publicznej, czy będzie mógł przyjechać rowerem do pracy albo czy długo będzie stał w korkach jadąc do domu.
Wreszcie , spójrz na administratora/zarządcę budynku, to z nim często będziesz się komunikował gdy zepsuje się przykładowa „żarówka”. Tego jednak nie dowiesz się tylko po jednym lub dwóch spotkaniach z nim…Potrzebujesz kogoś kto zna ten rynek od podszewki…
Jak klasyfikujemy budynki biurowe?
W kwestii kwalifikacji powierzchni biurowych znaczącą rolę odgrywa organizacja Building Owners and Managers Association International (BOMA – sprawdź nasz słownik), która wyróżnia 3 klasy biurowców A B i C, gdzie A oznacza najwyższy standard, a C najniższy.
Budynki biurowe klasy A – to najczęściej nowoczesne budynki o wysokim standardzie wykończenia. Zlokalizowane w obrębie tzw. COB – czyli Centralnym Obszarze Biznesu, powierzchnię tej klasy charakteryzuje często wyższa stawka czynszu, jednocześnie przekłada się to na doskonałą lokalizację, możliwość bez problemowego dojazdu samochodem, czy komunikacją miejską oraz możliwość swobodnej aranżacji biura. Kolejną kwestią na którą powinieneś zwrócić uwagę jest wysokość powierzchni biurowej, która w budynkach klasy A powinna wynosić przynajmniej 2,70m. Dodatkowym atutem występującym w powierzchniach tego typu może być klimatyzacja, podwieszane sufity, czy podłogi technologiczne. Aby biurowiec mógł być zakwalifikowany do najwyższej klasy A musi spełniać klika kryteriów. Czego najczęściej możesz oczekiwać od budynków klasy A:
- Lokalizacja w centrum miasta z doskonałym dojazdem
- Nowoczesna architektura oraz wysoka jakość wykończenia wnętrz
- Wysokość pomieszczenia minimum 2.7m.
- Całodobowa ochrona obiektu
- Szybkobieżne windy
- System BMS
Budynki biurowe klasy B – to najbardziej zróżnicowana grupa, od średniego standardu, po wysoki standard, istnieje wiele metod określenia jakości budynku, dlatego niektóre budynki posiadające udogodnienia klasy A, lecz nie spełniające określonej liczby kryteriów są zaliczane do budynków klasy B+. Do budynków klasy B możemy zaliczyć starsze budynki po rewitalizacji/modernizacji, lub też takie, które znajdują się poza centrum miasta. Biurowce tej klasy również mogą cechować się wysoką jakość wykończenia oraz szereg udogodnień.
Budynki biurowe klasy C – oferują najniższy standard na rynku, co za tym idzie także najniższe stawki dla najemców. Często biura tej klasy nie spełniają wymagań wielu firm.
Sprawdź w ofercie CRE PROPERTY, które z budynków spełniają Twoje wymagania.