Chcesz rozpocząć działalność i powyższe pytanie spędza Ci sen z powiek? Nie mieścisz się w obecnym biurze i chcesz wynająć większe?
Przeczytaj nasze rady, a podjęcie dobrej decyzji przestanie być trudne!

 

Dla kogo?

Dla przedsiębiorstw, które cenią sobie bardziej lokowanie kapitału w inne elementy niż inwestycje w zakup nieruchomości. Dlaczego? Jeden prosty powód –  opłaty z wynajmu lokalu można wrzucić w koszty uzyskania przychodów

Nadal masz wątpliwości?

O tym, czy lepiej zainwestować w kupno nieruchomości, czy wynajem przeczytasz tutaj.

 

Na co zwrócić uwagę?

Istnieją dwa główne czynniki, którymi kierują się przedsiębiorcy podczas wyboru biura – lokalizacja i cena wynajmu. Oczywiste jest, że jedno jest zależne od drugiego. Chcąc wynająć biuro w dogodnej lokalizacji np. w centrum miasta, należy liczyć się często z dużo wyższymi kwotami, Dużo niższe ceny obejmują biura na obrzeżach miast, gdzie daleko od sprawnej komunikacji, czy dobrej drogi.

Co więc należy wybrać?

 

Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę charakter firmy. Prowadzisz działalność, która opiera się na stałych relacjach z klientem? Postaw na lokalizację!

Prestiżowe biura z nowoczesnym wnętrzem mieszczą się zwykle blisko centrum.

Jeśli w Twojej firmie często pojawiają się klienci, z pewnością zwrócą na to uwagę.
To jak wygląda przestrzeń firmy w ich oczach świadczy o Twoim wizerunku.
Jeśli dojazd do biura nie sprawia im problemu, ulicę, w której mieści się biuro znają wszyscy, a biurowiec jest powszechnie rozpoznawalny – trafiłeś w dziesiątkę!

 

Pamiętaj, że w 90% lokal usługowy to nie to samo co lokal biurowy. Dlaczego? Otóż, lokale na parterach są o 30% droższe niż te na piętrach co oznacza, że  w większości przypadków nie warto ich wynajmować na biuro.

 

Firmy, w których klienci pojawiają się rzadko lub wcale, nie muszą szukać lokalu w najlepszej lokalizacji. Oczywiście, jeśli zależy nam na dobru pracowników firmy, warto wziąć pod uwagę miejsce, które będzie miało dobre połączenie z komunikacją miejską, a także dostęp do stołówki, czy lokali gastronomicznych.
Posiadając biuro z dala od centrum, w przypadku spotkania z klientem warto wybrać neutralne miejsce – cichą kawiarnie lub zdecydować się na wynajem biura na godziny.

 

Umowa

Wybrałeś już lokal i czas podpisać umowę?

Zwróć uwagę na jej aspekty. Pamiętaj, że wiele kwestii może zostać pominiętych lub lekceważonych, a konsekwencje mogą być różne.

 

W umowie powinien widnieć zapis informujący dokładnie o celu prowadzenia działalności. To przede wszystkim ochrona dla Twojej firmy – masz pewność, że właściciel nie zerwie umowy z tytułu niedotrzymania jej warunków.

Podczas zawierania umowy dla obu stron istotna jest kwestia ustalenia kwoty czynszu. Zwróć uwagę na zapisy zawierające terminy wpłaty lub też ewentualnych nadwyżek opłat.

 

Ważne by sprecyzować czas trwania umowy. Decydując się na umowę na czas określony, miej na uwadze fakt, że jej zerwanie jest praktycznie niemożliwe co oznacza, że jesteś zobowiązany do płacenia czynszu do końca jej trwania. Z drugiej strony, podpisując umowę na długi okres, osoba wynajmująca jest dużo bardziej skłonna do obniżenia kwoty czynszu jednostkowego. Możesz również spotkać się z wynajmującym, który obecne dochody przeznaczy na wykończenie Twojego biura pod klucz.

Sprawdź także kwotę czynszu efektywnego, a nominalnego. Jeśli ta druga jest wyższa, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest bardziej atrakcyjna w przypadku podpisania umowy na długi okres czasu.

Natomiast podpisując umowę na czas nieokreślony zapewniasz sobie większą elastyczność, jednakże wiąże się to z pewnym ryzykiem. Wynajmujący może wypowiedzieć umowę błyskawicznie, a Twoja firma zostanie pozbawiona swojego miejsca.

 

Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił wszystkie wątpliwości związane z wynajem lokalu.
Jeśli macie jednak pytania, lub szukacie doświadczonego doradztwa w tej dziedzinie – zachęcamy do kontaktu!

 

Kategorie: PORADNIK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *