Jak wynająć biuro – Poradnik dla Najemcy
Zwróć uwagę, że proces od pomysłu o przejściu do nowej lokalizacji do faktycznego wprowadzenia się jest procesem długotrwały, warto zatem już na minimum pół roku przed terminem wejścia do nowego budynku odpowiednio zaplanować działania.
01. ZARZĄDZANIE – Przed podjęciem decyzji sprawdź opinie o sposobie zarządzania budynkiem, terminowości i rzetelności działań serwisowych.
02. STRATEGICZNE ROZPOZNAWANIE POTRZEB – Określ zapotrzebowanie na powierzchnię w perspektywie krótko i długoterminowej. Pozwoli to na zaplanowanie i optymalizację Twoich wydatków.
03. PRODUKTYWNOŚĆ – Właściwie zaprojektuj warunki pracy, co pozwoli w sposób wyraźny wpłynąć na efektywność i ergonomię. Przestrzeń która przyciąga pracowników pozwala na wypracowanie interakcji oraz poprawę kreatywności.
04. DOBRA LOKALIZACJA – Zadbaj o dobrą lokalizację, wizerunek i rozpoznawalność, to prosta droga do sukcesu. Warto zapytać doradcy, który z budynków pasuje do Twojego biznesu.
05. ERGONOMIA I EFEKTYWNOŚĆ – Optymalnie zagospodaruj powierzchnię biurową, pozwoli to ograniczyć wydatki związane z najem. Wpłynie również na komfort pracowników, co może mieć wyraźne przełożenie na ich motywację i efektywność działań.
06. KOSZT NAJMU – Wstępnie proponowane ceny nominalne nie muszą oznaczać ostatecznych kosztów związanych z najmem i użytkowaniem powierzchni. Dobry doradca będzie potrafił wskazać ukryte koszty, pozyskać o nich informacje czy doradzić w którym miejscu można zmniejszyć koszty najmu.
Proponowany zakres działań
1. Rozpoznanie i analiza potrzeb
- Określenie obecnych warunków najmu
- Analiza efektywnych stawek czynszowych
- Rozpoznanie perspektywy rozwoju zatrudnienia
- Określenie budżetu
- Założenie planu i harmonogramu działań
2. Analiza dostępnych ofert (long-list)
- Analiza możliwości rynkowych
- Wytypowanie obiektów spełniających kryteria
- Zestawienie powierzchni z założeniami budżetowymi oraz perspektywą czasową
3. Wybór docelowych budynków (short-list) prezentacja i oględziny obiektów
- Proces oględzin wstępnie zaoferowanych powierzchni
- Selekcja obiektów:
- Obiekty najbardziej optymalne pod względem układu powierzchni
- Obiekty mieszczące się w kryterium budżetowym
- Obiekty najwłaściwszym przełożeniu Cena-Jakość
- Obiekty o właściwej lokalizacji
4. Rozmowy handlowe i negocjacje
- Analiza zapisów umowy
5. Finalizacja i Rozpoczęcie najmu
- Podpisanie umowy
- Proces aranżacji powierzchni
- Odbiór lokalu